2 augustus 2025

De firma Hennis was een handelaar in autogas (LPG) en tevens inbouwstation van autogasinstallaties. Het bedrijf was gevestigd aan de Muiderstraatweg 8 in Diemen, naast garage Oostenrijk. LPG was destijds -en nog steeds- een zeer goedkoop alternatief voor autobenzine. Het gas moest bewaard worden in een speciale gastank, die door Hennis-Pitco Service in de auto werd geïnstalleerd.

Deze adreskaart van Hennis-Pitco Service behoorde bij een zending onder rembours aan een geadresseerde in Gorinchem. Het dagtekenstempel is van 26 september 1986. Het pakket werd de volgende dag afgeleverd in Gorinchem.  Toen normale en gewaardeerde service van het Staatsbedrijf der PTT, vergeleken met de huidige praktijken van de geprivatiseerde postdienst.

Een rembourszending is de bezorging van een brief of postpakket waarbij op het bezorgadres (of bij het afhalen op het postkantoor) een bedrag (meestal de kosten van het pakket plus de rembourskosten voor het postbedrijf) ter plekke moesten worden betaald aan het postbedrijf. In dit geval was dat Fl. 8,75. Zodra het bedrag was betaald, was het bezorgde pakket van de ontvanger. De posterijen betaalden dan het ontvangen bedrag aan de verzender.

Een voordeel van rembours is dat de verzender zeker is van betaling. Ook voor de ontvanger is er enige zekerheid: hij betaalt pas als hij de postzending ziet. Toch kan rembours voor de ontvanger riskant zijn. Hij mag pas kennisnemen van de inhoud van het pakket als hij de zending geaccepteerd heeft. Het gebeurt wel eens dat een malafide verkoper een waardeloos artikel aflevert voor een hoge prijs. De verzending van pakketten is in de afgelopen jaren verveelvoudigd. Ook het bedrog is toegenomen. Hoeveel bedrijven op Internet leveren niet de door hen voorgespiegelde producten?

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *