4 mei 2025

Postzegelnieuws: Kinderpostzegels 2024

PostNL geeft op 7 oktober 2024 een nieuw vel met kinderpostzegels uit, met waardeaanduiding 1 voor bestemmingen binnen Nederland. Het ontwerp van de 5 postzegels, 1 grote en 4 kleinere, staat dit jaar in het teken van 100 jaar kinderpostzegels en het thema veerkracht. Op de grote postzegel staat een QR-code waarmee de verzender van brief of kaart een persoonlijke videoboodschap kan sturen naar de ontvanger.

INZAMELING
PostNL geeft sinds 1924 kinderpostzegels uit om geld in te zamelen voor projecten die gericht zijn op het welzijn van kwetsbare kinderen. Dit gebeurt door een bijslag van inmiddels € 0,54 per postzegel. De opbrengst van alle bijslagen gaat naar de projecten van Kinderpostzegels. Deze onafhankelijke stichting zet zich in om kinderen in Nederland en andere landen gelijke ontwikkelingskansen te geven. Om de hulp mogelijk te maken, organiseert de stichting onder meer de kinderpostzegelactie. De actie is sinds 2017 opgenomen in de Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland. De prijs voor een vel met 5 postzegels is € 8,40, inclusief bijslagen.

ACTIE
Van 25 september t/m 2 oktober van dit jaar verkopen ruim 125.000 leerlingen uit groep 7 en 8 de kinderpostzegels langs de deuren. Vanaf 3 oktober bezorgt PostNL de bestellingen. In 2023 was de opbrengst van de Kinderpostzegelactie € 9,6 miljoen, bijna € 0,6 miljoen meer dan in 2022. Het thema van de actie in 2024 is veerkracht. Honderdduizenden kinderen in Nederland hebben te maken met armoede, eenzaamheid of problemen thuis en missen een goede basis om veerkrachtig te zijn. Kinderpostzegels zet zich in voor deze kinderen en wil hun een veilige basis, steun en aandacht geven. Veerkracht is volgens de stichting een superkracht die je kunt inzetten in moeilijke situaties. Een veilige basis en liefdevolle aandacht helpen hierbij en leiden ertoe dat kinderen steviger in hun schoenen staan. Kinderpostzegels zet zich samen met projectpartners in om structurele ondersteuning te geven voor het vergroten van de veerkracht van kinderen die het moeilijk hebben. Ook biedt Kinderpostzegels tools aan scholen om tijdens het schooljaar in de klas hiermee aan de slag te gaan. Tijdens het jubileumjaar zijn er verschillende extra activiteiten rond het thema veerkracht, waaronder een speciale tv-commercial, een Superkrachtdag in samenwerking met KPN Mooiste Contact Fonds, een speciaal campagnelied met Kinderen voor Kinderen en diverse andere activiteiten.

100 JAAR KINDERPOSTZEGELS
In 1924 legt een koninklijk besluit vast dat de staat postzegels mag uitgeven met een toeslag ‘voor het misdeelde kind’. De kinderpostzegels zijn een feit. In 100 jaar tijd zijn de kinderpostzegels meeveranderd met alle ontwikkelingen in de maatschappij. Ook de ontwerpen geven de tijdgeest weer: van het allereerste ontwerp in 1924 met een gestileerd kinderkopje tussen engelenfiguren tot de vrolijke typografische en symbolische postzegels van 2024. Eerst verkopen alleen comités van vrijwilligers de kinderpostzegels. In 1948 wordt er naar een idee van een onderwijzer een proef gehouden waarbij leerlingen van basisscholen kinderpostzegels verkopen. Vanwege het succes wordt deze aanpak in 1949 landelijk ingevoerd. Zo start de Kinderpostzegelactie zoals die er tot op de dag van vandaag uitziet. De actie werd vanaf 1948 georganiseerd door de Stichting voor het Kind en de opbrengst van de actie werd verdeeld door het Nationaal Comité voor de Kinderpostzegels. In 1989 fuseerden de twee organisaties tot Kinderpostzegels. Veel generaties Nederlanders hebben mooie herinneringen aan de verkoop met klasgenoten van kinderpostzegels en de bijbehorende kaarten langs de deuren. Elk jaar doen ruim 3000 scholen en 125.000 kinderen mee. Door de jaren heen zijn er bijzondere kinderpostzegels gemaakt. Zo fotografeert prins Claus in 1972 zijn 3 zonen voor de actie en in 2012 doet prins Willem-Alexander op zijn beurt hetzelfde met zijn 3 dochters. Ook verschijnen er kinderpostzegels met illustraties van bekende Nederlandse illustratoren als Dick Bruna (1969 en 2005), Max Velthuijs (1998) en Fiep Westendorp (2016).

ONTWERP
De Kinderpostzegels 2024 zijn ontworpen in de sterke kleuren van de superkrachtcampagne van Kinderpostzegels. In de campagne voor 2024 is het thema veerkracht verbeeld met 5 elementen van veerkracht: een veilige basis, liefdevolle aandacht, jezelf kunnen zijn, tegenslagen overwinnen en kansen krijgen. De kringen in de achtergrond van elke postzegel verbeelden een trampoline, het symbool van de veerkrachtcampagne. Op 3 postzegels staat een korte tekst, op de andere 2 staan symbolen. Alle kinderpostzegels dit jaar zijn superkrachtpostzegels dankzij de positieve symbolen, stimulerende teksten en vrolijke kleuren. De grote postzegel rechts met de tekst ‘jij bent super’ is extra bijzonder vanwege de unieke QR-code. Door de QR-code te scannen kan de verzender een persoonlijke videoboodschap opnemen. De ontvanger die het poststuk met deze ‘superkrachtpostzegel’ ontvangt, scant de QR-code en kan zo de videoboodschap bekijken. Op de onderste velrand is een oranje lint te zien waarin het thema superkracht is gekoppeld aan het 100-jarig bestaan van de kinderpostzegels. Het oranje lint is afgeleid van het polsbandje dat kinderen dit jaar dragen als ze langs de deuren gaan.

TYPOGRAFIE
Voor de typografie van de teksten is gebruikgemaakt van de Marujo Regular en de Marujo Dotface uit 2013, ontworpen door Erica Jung en Ricardo Marcin (PintassilgoPrints uit Florianópolis, Brazilië). Voor het artikelnummer is de Verdana gebruikt, een schreefloze letter uit 1996, ontworpen door Matthew Carter van Carter & Cone uit Cambridge, Massachusetts.

STICHTING KINDERPOSTZEGELS
Directeur Sofie Vriends van Kinderpostzegels: “We bestaan 100 jaar en dat vraagt om een speciale jubileumpostzegel. Belangrijk was dit jaar de juiste balans te vinden tussen een campagne die de kracht van kinderen benadrukt, en de zwaarte van de problematiek waar sommige kinderen mee te maken hebben. Want op dit moment leven ruim 230.000 kinderen in Nederland onder de armoedegrens. Samen met heel Nederland willen we de veerkracht van kinderen versterken. Want veerkracht is een superkracht in je hoofd en in je hart die helpt met moeilijke situaties om te gaan. Samen met PostNL hebben we gekeken om dit te vertalen naar speciale postzegels waarop ‘het geven van superkracht’ centraal staat.”

ONTWERPER
De Kinderpostzegels 2024 zijn ontworpen door Hallmark. “Bij het ontwerp van de postzegels liet onze designer zich leiden door de themakaarten die we hebben ontworpen voor de Kinderpostzegelactie die eind september van start gaat”, aldus Jan Willem Koch, managing director van Hallmark Europe. “Elementen uit de themakaarten komen terug in het postzegelontwerp.”

Positiviteit en vrolijkheid
De themakaarten, die tegelijk met de kinderpostzegels worden verkocht, passen bij het thema van de campagne dit jaar: ‘Samen geven we kinderen superkracht’. “Positiviteit en vrolijkheid zijn daarbij essentieel”, zegt Koch. “Het gebruik van confetti in het ontwerp onderstreept bijvoorbeeld dit enthousiasme. De stijl van de illustraties is contrastrijk, speels en minimalistisch. In het ontwerp van de themakaarten is ook een tanding opgenomen, het karakteristieke ‘postzegelrandje’ dat de samenwerking tussen Hallmark, Kinderpostzegels en PostNL symboliseert.”

Ontvanger centraal
Terwijl het kleurgebruik van de themakaarten en de kinderpostzegels aansluit op de campagne, heeft de ontvanger van de kaarten en van de postzegels in het ontwerpproces steeds centraal gestaan, legt Koch uit. “De teksten op de kaarten zijn het startpunt geweest. Er is eerst gezocht naar verschillende, krachtige manieren om een compliment te geven. We kozen voor korte, uitgesproken teksten die in één oogopslag te begrijpen zijn. Vervolgens is al schetsend een bijpassend beeld voor iedere kaart ontstaan. Elementen uit deze beelden zijn vervolgens toegepast in het ontwerp van de Kinderpostzegels 2024. De teksten ‘jij bent super lief’ en ‘jij bent super leuk’ op de postzegels zijn afgeleid van de superkrachten ‘liefdevolle aandacht’ en ‘jezelf kunnen zijn’ die centraal staan in de campagne.”

Over Hallmark
Het ontwerp van de Kinderpostzegels 2024 is gemaakt door Hallmark. De wenskaartenexpert ontwierp ook de bijbehorende themakaarten en feestdagenkaarten voor dit jaar. Hallmark is een Amerikaans familiebedrijf uit Kansas City, dat zijn oorsprong kent in de overtuiging dat het leven draait om waardevolle relaties. Het bedrijf bestaat sinds 1910 toen J.C. Hall met zijn broers in Kansas City een speciaalzaak opende in kaarten, cadeaus, boeken en drukwerk. Inmiddels zijn Hallmark-wenskaarten verkrijgbaar in meer dan 30 talen en in meer dan 100 landen. Het Europese hoofdkantoor staat in Capelle aan den IJssel en er is een distributievestiging in Krimpen aan den IJssel. In Nederland is Hallmark vooral bekend vanwege het uitgebreide assortiment wenskaarten, cadeaus en stationary, verkrijgbaar in winkels en op hallmark.nl. In de Verenigde Staten is Hallmark ook actief op mediagebied met een eigen productiemaatschappij, televisiekanalen en een streaming-service.

VERKOOP/GELDIGHEID
De kinderpostzegels worden van 25 september t/m 2 oktober 2024 door leerlingen uit groep 7 en 8 verkocht. De kinderpostzegels zijn, zolang de voorraad strekt, vanaf 7 oktober ook verkrijgbaar bij Bruna, via www.postnl.nl/bijzondere-postzegels en op de website van Kinderpostzegels. De kinderpostzegels zijn verder telefonisch te bestellen bij de klantenservice van Collect Club op telefoonnummer 088 868 99 00. De geldigheidstermijn is onbepaald.

WAARDE
Op deze postzegels staat waardeaanduiding 1, bedoeld voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. De prijs voor een vel met 5 postzegels is € 8,40, inclusief de bijslag van € 0,54 per postzegel.

TECHNISCHE GEGEVENS
Postzegelformaat 4 postzegels van 36 x 25 mm en 1 postzegel van 36 x 50 mm
Velformaat 144 x 75 mm
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Drukkleuren cyaan, magenta, geel en zwart
Oplage 1.350.000 vellen
Verschijningsvorm vel van 5 postzegels in 5 verschillende ontwerpen
Ontwerp/illustraties Hallmark Cards Nederland, Capelle aan den IJssel
Drukkerij Koninklijke Joh. Enschedé B.V., Haarlem
Artikelnummer 441160

SAMENVATTING
Uitgifte: Kinderpostzegels 2024
Uitgiftedatum: 7 oktober 2024
Verschijningsvorm: vel met 5 bijzondere postzegels in 5 verschillende ontwerpen, met waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland, met een bijslag van € 0,54 per postzegel
Artikelnummer: 441160
Ontwerp: Hallmark, Capelle aan den IJssel

COPYRIGHT
© 2024 Koninklijke PostNL BV

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *