15 juni 2025
Op 10 juni 2025 brengt PostNL het postzegelvel Kamperen in Nederland uit, met 6 postzegels in 6 verschillende ontwerpen. Op de postzegels staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. Aan het postzegelvel is een briefkaart met zomerse groeten vastgemaakt met een perforatielijn. Op de achterkant van het vel staat een typisch campingrecept met macaroni. Het postzegelvel Kamperen in Nederland is ontworpen door het bureau álleburen uit Arnhem De prijs voor een vel met 6 postzegels is € 7,26.

ONDERWERP

Recreatief kamperen ontstond eind negentiende eeuw in Groot-Brittannië, met overnachtingen van fietsers in tenten die bij hotels waren neergezet. De eerste Britse camping club dateert uit 1906, ons land volgde 6 jaar later met de oprichting van de Nederlandse Toeristen Kampeer Club. Het Gelderse Vierhouten had in 1924 de primeur van het eerste officiële kampeerterrein in ons land. In de jaren 1930 werd kamperen steeds populairder, maar de echte doorbraak kwam pas na de Tweede Wereldoorlog dankzij de toegenomen welvaart, vrije tijd en mobiliteit. De populariteit van kamperen kreeg in de 21e eeuw een extra stimulans door de coronacrisis. De groei gaat nog steeds door. Zo overnachtten er 5,2 miljoen gasten in 2023 op campings in Nederland. Dat is ongeveer 4 procent meer dan in 2022. Vooral het aantal gasten uit het buitenland nam toe, tot 1,7 miljoen van de 5,2 miljoen. De meeste buitenlandse kampeerders (1,2 miljoen) kwamen uit buurland Duitsland. Als Nederlanders gaan kamperen, gebeurt dat iets vaker in het buitenland dan in eigen land. Frankrijk is daarbij veruit favoriet. Kroatië heeft in de Europese Unie met 226 kampeerterreinen de meeste campings per miljoen inwoners, Nederland staat op de tweede plaats met 151 kampeerterreinen per miljoen inwoners. Nederland telde per 1 april 2024 een recordaantal van 615.981 caravans en kampeerauto’s, bijna 2 procent meer dan een jaar eerder.

Bron: Andere tijden, CBS, Kampeer en Caravan Industrie, Wikipedia
ONTWERP
Het postzegelvel Kamperen in Nederland telt 6 postzegels in 6 verschillende ontwerpen. Op de achterzijde van het postzegelvel is een typisch campingrecept voor macaroni opgenomen, met een illustratie van de ingrediënten tegen de achtergrond van een typische Nederlandse camping. Aan het postzegelvel zit een briefkaart met een perforatielijn vast, met daarop zomerse groeten. Op de kaart staat een informatiebord met humoristische kampeertips, tegen de achtergrond van weer een typisch Nederlandse camping. Alle postzegels op het vel hebben een vrije vorm met wolkencontouren. Op de postzegels staan foto’s van steeds andere kampeermiddelen: caravan, stacaravan, kampeerbusje, bungalowtent, camper en trekkerstentjes. Op 4 van de 6 postzegels zijn ook kampeerders afgebeeld. Op de velrand staat een illustratie van een golvend kampeerterrein met grasvelden, zandstrand en zwemwater tegen een heldere zomerlucht met wolken. De illustratie loopt door over de postzegels en dient daar als achtergrond van het kampeertafereel. Details op de postzegels lopen weer door over de snijlijnen naar de velrand. Tussen de postzegels door zijn op de velrand allerlei objecten te zien die op een camping kunnen voorkomen, waaronder een barbecue, vouwwagen, zwembadje, tuinbankje, bloempot, voetbal en vliegers. Op postzegelvel en briefkaart zijn vogels, vlinders en een hond afgebeeld.
TYPOGRAFIE
Voor de typografie op de voor- en achterkant van het postzegelvel en op de bijbehorende briefkaart is gebruikgemaakt van 3 lettertypes: de Inter (2017) van Google Fonts/Rasmus Andersson uit San Francisco, de Likewise (2019) van KA Designs, Creative Markets, Verenigde Staten en de STIRMORE (2024) van Jurgen Flick uit Nederhorst den Berg.
ONTWERPERS
De opdracht aan álleburen voor het ontwerp van het postzegelvel Kamperen in Nederland kwam voort uit de workshops die het bureau regelmatig voor alle medewerkers houdt. “Daarvoor nodigen we mensen van buiten uit die iets over hun werk vertellen”, aldus Joost Overbeek, creatief directeur van álleburen. “Zo ook op een keer Haico Beukers en Marga Scholma, ervaren postzegelontwerpers. Ontzettend leuk. Met zijn allen hebben we geoefend in het maken van postzegels. Dat smaakte naar meer en we hebben daarna contact gezocht met PostNL. Voor we het goed beseften, kregen we het onderwerp kamperen aangereikt met de vraag of dat wat was. Wij riepen: yes!”
Taken verdelen
álleburen biedt (meest jonge) mensen die dat langs de reguliere weg niet kunnen, de kans te leren en ervaring op te doen in een ontwerpbureau. Voor iedere opdracht wordt een team samengesteld van een ervaren ontwerper en enkele medewerkers. Voor de postzegels Kamperen in Nederland waren dat Joost Overbeek, Mirjam Verdonk en Saskia van Dam. “Met zijn drieën zijn we aan de slag gegaan om ideeën te bedenken”, aldus Mirjam Verdonk. “Dit is een veelomvattend ontwerp, met 6 verschillende postzegels, de briefkaart en het recept op de achterkant. Dat maakte het makkelijk om taken te verdelen. Als de een bijvoorbeeld aan de stacaravan werkte, was de ander met de vlinders bezig en een derde met het recept en het informatiebord. Maar ook de rest van het bureau bleef erbij betrokken. We komen altijd aan het eind van elke werkdag bijeen om de dag te bespreken. Dan vertelt iedereen waar hij of zij mee bezig is. Over kamperen heeft iedereen wel een mening en ideeën. Dat werkte heel goed.”
Eigen invulling
Het team kreeg van PostNL alle vrijheid om aan het onderwerp invulling te geven. Overbeek: “Ze zeiden letterlijk: jullie mogen alle kanten op. Zo hebben we zelf ervoor gekozen om ons te richten op kamperen in Nederland. Het zijn ten slotte Nederlandse postzegels voor de Nederlandse markt. En kamperen en campings kennen wij het beste uit eigen ervaring in eigen land. Zoals bij veel opdrachten keert onze bureaustijl in de postzegels terug. Dat gaat eigenlijk vanzelf als het onderwerp zich ervoor leent. Wij zijn geen club om voor klassieke onderwerpen echt klassieke ontwerpen te maken, met een afgewogen grafische invulling en typografische hoogstandjes. Wij moeten het vooral hebben van plezier, luchtigheid, gekkigheid en originele benaderingen. Humor is voor ons een belangrijk stijlmiddel. We hebben zelf ook veel lol gehad toen we het maakten.”
Sfeer
Zo’n 20 jaar geleden produceerde Joost Overbeek met zijn vorige bureau Overburen de leader voor het televisieprogramma ’t Schaep met de 5 pooten. “Dat is toen gefilmd op camping Bakkum in Noord-Holland”, zegt Verdonk. “Die sfeer zie je wel terug in het ontwerp. We kozen voor zelfklevende postzegels, voor het stickervel dus, omdat je dan veel meer mogelijkheden hebt voor de vorm van de postzegels en voor de achterkant. Zo ontstond het idee van een echte zomerse postzegeluitgifte, inclusief een briefkaart om vanaf de camping de groeten aan thuis te doen. Op de achterkant van het vel konden we een typisch campingrecept kwijt, met natuurlijk macaroni als basis. Ik heb het zelf proefgekookt; lekker en makkelijk en alles in 1 pan.”
Iedereen doet mee
Het ontwerpteam van álleburen was er vrij snel uit welke afbeeldingen op de postzegels zouden moeten komen. “We hebben wel kort nog verkend of we konden inzoomen op details van typische spullen op de camping”, aldus Overbeek. “Maar toch besloten we ons te richten op overzichtsbeelden van kampeermiddelen. Met de 6 postzegels konden we de belangrijkste kwijt, van het kampeerbusje tot de bungalowtent en van de camper tot trekkerstentjes. Op de postzegels staan ook kampeerders, inclusief een man in een rolstoel. Daar zit ik zelf ook in. Zo keert ook op die manier in dit ontwerp de leidende gedachte terug van álleburen: iedereen hoort erbij en iedereen doet mee. We hebben overigens niet onszelf of bekende mensen afgebeeld. Alle personen en ook sommige illustratieve elementen zijn in Midjourney gemaakt, een AI-programma voor beeldgeneratie.”
Totaalillustratie
Op de achtergrond van het postzegelvel staat een grote totaalillustratie die ook op de postzegels doorloopt. Verdonk: “Inclusief de dieren die erop voorkomen. Dieren spelen vaak een belangrijke rol in onze ontwerpen. Zo hebben we voor Platform Binnenstad Arnhem een Instagramaccount opgebouwd rond een hert met de naam Bhert Binnenstad, om jongeren meer bij de ontwikkelingen in het stadscentrum te betrekken. Voor Hoffman Outdoor Media maken we weer zogenaamde pauzeposters, met bijvoorbeeld een duif in een regenjas die zegt: ‘Heb ik wat van je aan soms?’ In het grote achtergrondbeeld zijn verschillende soorten kampeerterreinen gecombineerd. Zowel de boscamping en de veldcamping als de strandcamping met het recreatiewater erbij. Aan de hemel kun je zien dat het zomer is, het seizoen dus dat de postzegels uitkomen. Ook aan de onderste postzegels is lucht toegevoegd, simpelweg door een paar wolken naar beneden te brengen.”
Hoe meer hoe beter
Al met al is het een veelkleurig postzegelvel geworden, waarop van alles gebeurt. “Toen ik als jongetje postzegels verzamelde, had ik een voorkeur voor Polen en Hongarije”, zegt Overbeek. “Vooral omdat die postzegels zo groot en lekker stevig van kleur waren. Daar heeft het ontwerp wel wat van weg. Mijn vader was architect en hij heeft mij proberen op te voeden met ‘less is more’. Daar ben ik nooit van geweest. Voor mij is het altijd ‘more is more’.”
Over de ontwerpers
Joost Overbeek studeerde van 1987 tot 1992 graphic design aan ArtEZ University of the Arts in Arnhem. Daarna richtte hij het ontwerpbureau Overburen in Amsterdam op, waarvoor hij tot 2017 actief bleef. In 2018 begon hij in zijn woonplaats Arnhem samen met An de Cock álleburen, een ontwerpbureau op het gebied van merkstrategie, interactieve media, grafische producties, animaties en contentcreatie. Het bureau is, onder begeleiding van ervaren ontwerpers, een plek van ontwikkeling en inclusie voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt door een (on)zichtbare beperking. Het bureau álleburen werkt op dit moment onder meer voor opdrachtgevers als de Nederlandse Vereniging voor Autisme, rampenbestrijder Shelterbox, Openluchtmuseum Arnhem, Bio Vakantieoord, Heel Arnhem Schoon, Speedqueen en Joods Cultuur Historisch Museum Curaçao. Met zijn bureau Overburen ontwierp Joost Overbeek eerder de postzegelserie Mooi Nederland (2007) en het postzegelvel Nederlandse lekkernijen (2017).
Mirjam Verdonk werkte eerst in de gezondheidszorg en later als (portret)fotograaf en collagemaker tot zij online de mogelijkheden van grafische vormgeving ontdekte. Sinds begin 2024 is zij als vormgever aan álleburen verbonden.
Saskia van Dam werkte na haar opleiding modevormgeving aan de AKI in Enschede als dessinontwerper bij verschillende bedrijven in de mode-, verpakkings- en vloerbedekkingsindustrie. Tegenwoordig werkt zij als grafisch ontwerper bij álleburen.
VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij het postkantoor in de Bruna-winkels en via www.postnl.nl/bijzondere-postzegels. De postzegels zijn ook telefonisch te bestellen bij de klantenservice van Collect Club op telefoonnummer 088 868 99 00. De geldigheidstermijn is onbepaald.
WAARDE
Op de postzegels Kamperen in Nederland staat waardeaanduiding 1, bedoeld voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. De prijs per vel van 6 postzegels is € 7,26.
TECHNISCHE GEGEVENS
Postzegelformaat bovenste rij van links naar rechts ± 45 x 39 mm, ± 43 x 39 mm en ± 51 x 35 mm
onderste rij van links naar rechts ± 48 x 34 mm, ± 49 x 36 mm en ± 41 x 41 mm
Velformaat 150 x 108 mm
Papier normaal met fosforonderdruk
Gomming zelfklevend
Druktechniek offset
Drukkleuren cyaan, magenta, geel en zwart
Oplage 100.000 vellen
Verschijningsvorm vel van 6 postzegels in 6 verschillende ontwerpen
Waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland
Ontwerp Joost Overbeek, Mirjam Verdonk en Saskia van Dam, álleburen, Arnhem
Drukkerij Koninklijke Joh. Enschedé B.V., Haarlem
Artikelnummer 450562
SAMENVATTING
Uitgifte: Kamperen in Nederland
Uitgiftedatum: 10 juni 2025
Verschijningsvorm: vel van 6 postzegels in 6 verschillende ontwerpen, met waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland
Artikelnummer: 450562
Ontwerp: Joost Overbeek, Mirjam Verdonk en Saskia van Dam, álleburen, Arnhem
COPYRIGHT © 2025 Koninklijke PostNL BV

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *